Hallo Dante,
ich weiß natürlich, dass Gandhi Hindu war und der Kaste der
Kaufleute angehörte. Jedoch ist der Hinduismus sehr
facettenreich und vielschichtig.
das trifft auch auf Gandhis persönlichen Hinduismus zu.
Mich würde brennend interessieren, welcher Ausprägung des
Hinduismus Gandhi angehörte.
Seiner eigenen.
Betete er zu Vishnu, Ganesha,
Shiva oder vielleicht zu irgendeiner Tiergottheit? Wie hat er
gebetet? Mit Opfergaben? Ritualen? …
Betet der Herr Ratzinger zu Jesus , zu Paulus oder zu Maria? Oder vielleicht zu irgendeiner Tiergottheit wie diese Herrschaften hier: http://12koerbe.de/apokalypse/gentlamm.jpg? Mit Opfergaben? Ritualen?
SCNR - aber mir scheint, Du gehst an an die Frage mit einem vorgefassten ‚Modell‘ von Hinduismus im Kopf heran, mit dem Dir ein tieferes Verständnis von Gandhis persönlicher Religiosität notwendig versagt bleiben wird. Gandhis religiöse Praxis wird als Karma Yoga / Nishkamya Karma bezeichnet (im Unterschied etwa zu Bhakti Yoga oder Jnana Yoga). Seiner Abstammung nach gehörte Gandhi wie sein Vater der Gemeinschaft der Modh an, die vor allem Modheshwari Maa / Amba Maa (eine Gujarat-Form der Durga oder Kali) verehren. Gandhis Mutter hingegen entstammte der Pranami Sampradaya - Gemeinschaft, die zu den Vaishnavas gehört. Einer der spirituellen Berater der Familie war Jaina - gerade in Gujarat durchaus nicht ungewöhnlich.
Gandhis Interesse an Religion erwachte erst in England, als er u.a. die Bhagavad-Gita (in englischer Übersetzung) las, die für seine Religiosität prägend wurde (vor allem für sein Verständnis von Karma Yoga). In seinem Denken finden sich außerdem starke Einflüsse des Jainismus. Sein Hinduismus ist ein moderner, philosophisch geprägter - kein traditioneller, volkstümlicher. Ein pan-indischer, kein regional geprägter wie noch der seiner Eltern.
Einen kurzen Einblick in seine religiösen Auffassungen soll das folgende Zitat geben:
_"In dealing with the problem of untouchability […] i have asserted my claim to being a sanatani [= ‚orthodoxer‘] Hindu with greater emphasis than hitherto, and yet there are things that are commonly done in the name of Hinduism which I disregard. […]
The word sanatana I use in its natural sense.
I call myself a sanatani Hindu, because,
1 . I believe in the Vedas, the Upanishads, the Puranas and all that goes by the name of Hindu scriptures, and therefore in avatars and rebirth,
2. i believe in the varnashrama dharma [= ‚Kastensystem‘] in a sense in my opinion strictly Vedic, but not in its present popular and crude sense,
3. I believe in the protection of the cow in its much larger sense than the popular, and
4. I do not disbelieve in idol-worship.
[…]
My belief in the Hindu scriptures does not require me to accept every word and every verse as divinely inspired.[…] I believe implicitly in the Hindu aphorism, that no one truly knows the shastras who has not attained perfection in innocence (ahimsa), truth (satya) and self-control (brahmacharya), and who has not renounced all acquisition or possession of wealth. I believe in the institution of gurus, but in this age millions must go without a guru, because it is a rare thing to find a combination of perfect purity and perfect learning. […] Every Hindu believes in God and his oneness, in rebirth and salvation. But that which distinguishes Hinduism from every other religion is its cow-protection, more than its varnashrama.
Varnashrama is, in my opinion, inherent in human nature and Hinduism has simply reduced it to a science. It does attach to birth. A man cannot change his varna by choice. Not to abide by one’s varna is to disregard the law of heredity. The division, however, into innumerable castes is an unwarranted liberty taken with the doctrine. The four division are all-sufficing.
[…]
The central fact of Hinduism however is cow-protection. Cow-protection to me is one of the most wonderful phenomena in human evolution. It takes the human being beyond his species. The cow is enjoined to realize his identity with all that lives. […] Protection of the cow means protection of the whole dumb creation of God.
[…]
I am a reformer through and through. But my zeal never takes me to the rejection of any of the essential things of Hinduism. I have said i do not bisbelieve in idol-worship. An Idol does not excite any feeling of veneration in me. But I think that idol-worship is part of the human nature. We hanker after symbolism. Why should one be more composed in a church than elsewhere? Images are an aid to worship. No Hindu considers an image to be God. I do not consider idol-worship a sin."_
Das Zitat entstammt Gandhis Schrift ‚Hindu Dharma‘, deutsche Übersetzung hier: ISBN: 9783458349068 Buch anschauen
Freundliche Grüße,
Ralf